Rijden op waterstof is de toekomst.

Rijden op waterstof is de toekomst.

We hebben ondertussen begrepen dat het delven van kobalt, nodig voor onze dure technologische hoogstandjes, zoals onze mobieltjes ook nodig is voor de elektrobatterijen van de wagens waarin men nu investeert. Kobaltmijnen vind je in Congo en het delven van die kobalt gebeurt helaas door kinderen. Velen laten hierbij het leven, of worden ziek door de giftige dampen, maar de mastodontmaatschappijen trekken zich ‘dit euvel’ niet aan. Ze razen maar verder. Toch zijn we echt niet ver verwijderd van degelijke, niet te zware wagens die op waterstof eenzelfde snelheid halen, dan de dieselwagens en de elektrische wagens. Wanneer rijden op het echt milieuvriendelijke waterstof mogelijk is, gaat de wereld er heel anders uitzien.


https://www.amnesty.nl/actueel/alarmerende-uitkomst-onderzoek-kobaltmijnen-drc-grote-kans-op-aangeboren-afwijkingen


Energie halen uit vochtige lucht

Is dit werkelijk mogelijk vandaag? Voorlopig is het slechts toepasbaar voor kleine apparaten. Maar men tracht de toepasbaarheid verder op te schalen. De elektriciteit wordt dan gewonnen uit waterdamp. Toch zou het ook kunnen in de Sahara, zo wordt gesteld. Deze manier lijkt me dan een 'milieuschone' oplossing. De universiteit in Massachusets (Amerika) experimenteert ermee.


Nog meer van dat

Er is ook een toenemende belangstelling voor verduurzaming van het vrachtvervoer. Om volledig emissieloos en stil te rijden, bieden batterij-elektrische vrachtwagens voor langere afstanden geen oplossing. Het gebruik van een waterstof range-extender in combinatie met batterijen biedt dat wel. Colruyt NV laat alvast 1 vrachtwagen op waterstof rondrijden in België. Duitsland doet het beter dan Nederland en België want de Duitse regering stelt 900 miljoen euro beschikbaar voor het aanschaffen van vrachtwagens op waterstof. Parallel daaraan willen de Duitsers nog eens enkele honderden miljoenen investeren in waterstoffabrieken en -tankstations. En er werden ginds al 15 treinen op waterstof besteld.


Het is eindelijk zo ver:

Grote firma’s zetten nu volop in op milieu-innovaties. In hun nieuwbouwschepen heeft de firma Jan De Nul bijvoorbeeld besloten om voor een nieuwe groenere aanpak te kiezen: nieuwe schepen zullen worden uitgerust met een filtersysteem. Eentje dat uitlaatgassen verwerkt en de uitstoot van nanodeeltjes voorkomt. Het gebruik van dergelijke filters is erg gebruikelijk in zwaar door dieselmotoren belaste bouwwerken zoals Zwitserse tunnels (wat het uitstappen onmogelijk zou maken), maar nog ongekend in zeeschepen, die ook voor een aanzienlijke uitstoot zorgen net zoals vliegtuigen. Deze vervuiling is niet zichtbaar, maar weegt wel op onze volksgezondheid.